Juridisk rådgiver

Jurist og interessert i natur, klima og miljø?

Om stillingen:

Statsforvalteren i Trøndelag søker deg med hjerte for ivaretakelse av natur og med kompetanse innen miljøregelverkene. Vi har varierte og interessante faglige problemstillinger på områdene forurensing, naturmangfold, klima og miljø i arealforvaltningen. Du er målrettet og løsningsorientert og liker å arbeide med juridiske problemstillinger både i små og store saker.

Miljøområdet, virkemidler og miljøjussen er i stadig utvikling som følge av drivkrefter nasjonalt for eksempel gjennom tiltaksplaner villrein og på klima, og internasjonalt gjennom EUS grønne giv og naturavtalen. Vi oppretter derfor en ny fast stilling som jurist i klima- og miljøavdelingen. Avdelingen har fra før en jurist som jobber med oppgaver både på klima- og miljøavdelingen og reindriftsavdelingen. Det er en egen juridisk seksjon i Kommunal- og justisavdelingen og jurister i de andre avdelingene. 

Klima- og miljøavdelingen er organisert i tre seksjoner, naturmangfold, forurensing og plan- og inngrep og stillingen vil bidra til oppgaveløsningen i alle de tre seksjonene. Bistand til sekretariatene for de store verneområdene og nasjonalparkene i Trøndelag som er tilknyttet avdelingen, er også aktuelt. I denne stillingen er det et bredt spekter av oppgaver og du får gode muligheter til å tilegne deg ytterligere kompetanse sammen med andre dyktige og gode kollegaer. Sentrale lovverk for oss er naturmangfoldloven, forurensingsloven, vannforskriften og plan- og bygningsloven. 

Saksbehandling i tillegg til klagesaksbehandling og juridisk kvalitetssikring av avdelingen sine avgjørelser er sentralt i stillingen. Eksempler på fagtema og oppgaver som er aktuelle å bidra inn i: avløp, avfall, akvakultur, tilsyn, tillatelser etter forurensingsregelverket, industriutslippsdirektivet, klimatilpasning, trua arter og naturtyper, naturmangfold, fremmede organismer, verneområder, rovvilt, fiskeforvaltning, klima- og miljøhensyn i arealforvaltning/plan, fysiske inngrep i vassdrag, vannforvaltning, motorferdsel i utmark, overtredelsesgebyr m.m. 

Dialog med og veiledning av kommuner, andre offentlige instanser, virksomheter og privatpersoner innen de rettsområdene som vi jobber med er også en del av arbeidsoppgavene. Noe reisevirksomhet må forventes, blant annet mellom kontorstedene.

Liker du å løse komplekse problemstillinger sammen med andre kompetente og engasjerte kollegaer? Da tror vi du vil trives hos oss!

Stillingen er en fast, 100% stilling. Kontorsted vil bli Steinkjer eller Trondheim.  

Kvalifikasjoner:

Hvilke kvalifikasjoner må du ha?

  • Master i rettsvitenskap eller juridisk embetseksamen
  • Behersker norsk skriftlig og muntlig 
  • Førerkort for bil

Det vil være en fordel om du har

  • Erfaring fra juridisk saksbehandling i stat eller kommune, eller annen særlig relevant arbeidserfaring – fortrinnsvis fra miljøområdet
  • Erfaring med miljøregelverk f.eks. naturmangfoldloven, plan- og bygningsloven og forurensningsloven
  • Gode kommunikasjonsferdigheter skriftlig, muntlig og digitalt

For å lykkes og trives i stillingen trenger du å:

  • samarbeide og kommunisere godt med andre, både internt og eksternt
  • jobbe strukturert fordi du må håndtere flere parallelle oppgaver samtidig
  • arbeide målrettet og ha evne til å balansere mellom ulike behov
  • trives med en innholdsrik arbeidshverdag og har evne til å raskt sette deg inn i nye saker, både selvstendig og sammen med kollegaer
  • være faglig trygg, solid og etterrettelig
  • være god til å prioritere oppgavene dine og levere med god kvalitet
  • bidra til et godt og hyggelig arbeidsmiljø

Vi tilbyr:

Vi er en arbeidsgiver som brys oss om, og tar vare på våre ansatte. I tillegg til varierte og meningsfulle oppgaver kan vi tilby blant annet dette:

  • Et godt arbeidsmiljø preget av høy faglig kompetanse og tverrfaglig virksomhet
  • Godt faglig og sosialt miljø sammen med kolleger med ulik fagbakgrunn
  • En arbeidsplass i stadig utvikling, og gode muligheter for variasjon i arbeidsoppgaver
  • Fleksibel arbeidstid og mulighet for delvis hjemmekontor
  • Familievennlig og fleksibel personalpolitikk med gode velferdsordninger
  • Medlemsskap i Statens pensjonskasse, som blant annet gir deg gode pensjonsordninger og muligheter til å søke om boliglån med gunstige betingelser. Se www.spk.no (https://www.spk.no) for mer informasjon. 
  • Avlønning etter statens lønnsregulativ som rådgiver, stillingskode 1434, (kr 610.000 – 730.000), avhengig av erfaring og kvalifikasjoner. For særlig kvalifiserte søkere kan stillingskode 1364 seniorrådgiver og høyere lønn vurderes. 
  • Tiltredelse så snart som mulig.

Arbeidsvilkår:

Fra lønnen trekkes 2 % lovfestet innskudd til Statens pensjonskasse.  De første 6 måneder regnes som prøvetid. 

Vi ønsker mangfold blant våre ansatte, og oppfordrer alle som er kvalifiserte til å søke, uavhengig av alder, kjønn, etnisitet og funksjonsevne. Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, innkalles minst en søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, må søkeren oppfylle visse krav. Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom dette er aktuelt. Avkrysningen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter. 

Dersom søker ønsker å reservere seg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes.  Søkeren varsles dersom ønsket om reservasjon ikke tas til følge. Attester og vitnemål må vedlegges søknaden (digitalt). Søknad finner du her

Vil du vite mer om stillingen kan du ta kontakt med avdelingsdirektør Line Lund Fjellvær, mob: 975 66 362 – line.fjellvar@statsforvalteren.no 

Søknadsfrist: 1. juni - 2025