Ønsker du å utgjøre en forskjell for andre? Da har vi ledig stilling som Jurist på fagområde vergemål
Statsforvalteren er Kongens og Regjeringens representant i fylket. Statsforvalteren bidrar til at nasjonal politikk etterleves i kommunene og at rettssikkerheten til innbyggerne ivaretas. Vi samordner statlige interesser og holder overordnede myndigheter orientert om viktige spørsmål i fylket. Statsforvalteren i Trøndelag har ca.250 ansatte fordelt på sju fagavdelinger, med kontorer i Steinkjer, Trondheim, Snåsa og Røros.
Kommunal- og justisavdelingen er en avdeling med stor bredde i oppgaver. Avdelingen arbeider mest mot kommunene, men har også viktige oppgaver rettet direkte mot enkeltindivid. Avdelingen omfatter ansvarsområdene samfunnssikkerhet og beredskap, plan, samordning og kommuneøkonomi, vergemål, samt bygg og justis.
Om stillingen og arbeidsoppgavene:
På vergemålsseksjonen behandler vi saker i førstelinje. Vi behandler saker om vergemål for voksne og mindreårige etter vergemålsloven, vergemål for enslige mindreårige asylsøkere etter utlendingsloven, samt andre lover hvor denne myndigheten eller ansvaret er lagt hos Statsforvalteren (straffeprosessloven, tvisteloven).
I arbeidet med vergemålssakene har vi utstrakt kontakt med de som trenger bistand, pårørende og hjelpeapparat, for å kartlegge behovene og bistå på best mulig måte.
Som jurist hos oss får du behandle saker etter vergemålsloven, og annet tilknyttet lovverk. Du jobber mye med forvaltningsrett, men får i mange saker jobbe med privatrettslige problemstillinger. Rettsområder vi arbeider mye med i tillegg til vergemål er arv- og skiftesaker, fast eiendom, strafferett, klagesaker og innsyn. I tillegg består seksjonen av et tverrfaglig arbeidsmiljø bestående av bl.a. økonomer og ansatte med helse- og sosialfaglig bakgrunn. Dette gjør at man som jurist hos oss får jobbe med flere typer problemstillinger, og dermed får en variert arbeidshverdag.
Vi er inndelt i fagteam, hvor hvert enkelt team har ansvaret for ett eller flere fagfelt. Som jurist vil du inngå i ett eller flere av disse teamene.
Vergemålsordningen er i stadig endring og utvikling, og dette medfører at vi også må utvikle våre arbeidsmetoder, rutiner og kunnskap. Som jurist hos oss vil du være en del av denne prosessen, og ha anledning til å påvirke utviklingen videre.
Vi har telefontid hver dag i tidsrommet 12.00 – 13.30 hvor vi besvarer henvendelser fra privatpersoner og andre instanser. Det er etablert en turnusordning, og som jurist hos oss vil du delta i denne. Dette innebærer at du har telefonvakt en dag i uken.
Mer informasjon om vergemål finner du her og her
Stillingen er heltid, og har tjenestested fortrinnsvis i Steinkjer, Trondheim kan vurderes. Tiltredelse i stillingen etter nærmere avtale. Det er begrenset reisevirksomhet, hovedsakelig i forbindelse med seksjons-, avdelings- eller embetssamlinger.
Hvilke kvalifikasjoner må du ha?
Det kreves at du har master i rettsvitenskap.
Du må være personlig egnet for stillingen, og vi legger vekt på om:
Det er fint om du har erfaring fra offentlig forvaltning. Vi er samtidig opptatt av den samla kompetansen i seksjonen, og ønsker et kollegium med en blanding i alder og kjønn. Nyutdannede oppfordres derfor også til å søke.
Hva kan vi tilby deg?
Vi er en arbeidsgiver som bryr oss om, og tar vare på, våre ansatte. I tillegg til de varierte og meningsfulle arbeidsoppgavene nevnt ovenfor, kan vi blant annet tilby dette:
Arbeidsvilkår:
Fra lønnen trekkes 2 % lovfestet innskudd til Statens pensjonskasse. De første 6 måneder regnes som prøvetid.
Vi ønsker mangfold blant våre ansatte, og oppfordrer alle som er kvalifiserte til å søke, uavhengig av alder, kjønn, etnisitet og funksjonsevne. Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, innkalles minst en søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, må altså søkeren oppfylle de krav som kreves for stillingen.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom dette er aktuelt. Avkrysningen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Dersom søker ønsker å reservere seg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Søkeren varsles dersom ønsket om reservasjon ikke tas til følge. Attester og vitnemål må vedlegges søknaden.
Hvis du ikke ønsker å stå på offentlig søkerliste, må du si fra til oss og begrunne ønsket ditt. Vi varsler deg hvis vi ikke kan oppfylle ønsket ditt.
Vil du vite mer om stillingen kan du ta kontakt med underdirektør Tonje Holter, tlf. 481 85 860 – tonje.holter@statsforvalteren.no eller direktør Trude Mathisen, tlf. 930 32 570 – trude.mathisen@statsforvalteren.no
Søk på stillingen her