fbpx

Rådgiver – kommunalavdelingen

Statsforvalteren er Kongens og Regjeringens representant i fylket. Statsforvalteren bidrar til at nasjonal politikk etterleves i kommunene og at rettssikkerheten til innbyggerne ivaretas. Vi samordner statlige interesser og holder overordnede myndigheter orientert om viktige spørsmål i fylket. Statsforvalteren i Trøndelag har ca.260 ansatte fordelt på sju fagavdelinger, med kontorer i Steinkjer, Trondheim, Snåsa og Røros.

Kommunal- og justisavdelingen er en avdeling med stor bredde i oppgaver. Avdelingen arbeider mest mot kommunene, men har også viktige oppgaver rettet direkte mot enkeltindivid. Avdelingen omfatter ansvarsområdene samfunnssikkerhet og beredskap, plan, samordning og kommuneøkonomi, vergemål, samt bygg og justis.

Samordningsseksjonen jobber med oppgaver knyttet til kommunal planlegging, kommuneøkonomi, kommunedialog, skjønnsmidler, samordning tilsyn, byvekstavtalen/ miljøpakken, og GIS/kart.

Om stillingen:

Vi søker en samfunnsengasjert og dyktig rådgiver til vår samordningsseksjon i kommunalavdelingen. Dette er en spennende stilling til deg som ønsker å være tett på kommunene og bidra til at Statsforvalteren i Trøndelag lykkes med sitt samfunnsoppdrag. Statsforvalteren skal ha god kjennskap til de ulike kommunenes egenart og behov, og har en viktig rolle som aktiv støttespiller for utvikling i kommunene og medvirke til gode, lokalt tilpassede løsninger

Stillingens arbeidsoppgaver er veiledning/rådgivning til kommuner ut i fra behov som avdekkes gjennom dialogen med kommunene og nasjonale føringer. Da som utviklingsprosesser, fornying og innovasjonsarbeid, samt samarbeid med regionale samarbeidspartnere.  

 Stillingen er heltid, og har kontorsted på Steinkjer. Tiltredelse er så snart som mulig etter nærmere avtale. 

Kvalifikasjonskrav:

  • Relevant høyere utdanning på minimum bachelor nivå, fortrinnsvis innen samfunnsfaglig utdanningsretning (Økonomi, samfunnsfag, statsvitenskap)
  • God kjennskap til kommuneøkonomi, og erfaring fra ulike former for interkommunalt samarbeid
  • God samfunnsforståelse
  • Det er en fordel om du har erfaring fra offentlig forvaltning og kjennskap til kommunesektoren 
  • Dokumentert relevant erfaring kan kompensere for formell utdanning  
  • Det er ønskelig at du har erfaring med nettverk, utviklingsprosesser og prosjektledelse

Personlige egenskaper:

  • Må kunne arbeide systematisk, nøyaktig, være en pådriver og ha evne til å se helhet 
  • Evne til å fremstille resultater, holde foredrag og være komfortabel med å formidle fagstoff
  • Gode skriftlige og muntlige formidlingsevner
  • Evne til å arbeide sjølstendig, målrettet og effektivt
  • Innsatsvilje

Vi tilbyr:

  • Spennende arbeidsoppgaver i utvikling og samhandling med kommuner
  • Et kompetent og tverrfaglig arbeidsmiljø
  • En arbeidsplass i stadig utvikling, og med gode muligheter for varierte arbeidsoppgaver
  • Familievennlig og fleksibel personalpolitikk med gode velferdsordninger
  • Medlemskap i Statens Pensjonskasse, som blant annet gir deg gode pensjonsordninger og muligheten til å søke om boliglån med gunstige betingelser. Se www.spk.no for mer informasjon
  • Avlønning etter statens lønnsregulativ som rådgiver, stillingskode 1434, (kr.600.000 – 720.000) avhengig av erfaring og kvalifikasjoner. For spesielt kvalifiserte søkere kan stillingskode seniorrådgiver 1364, og høyere lønn vurderes.

Arbeidsvilkår:

Fra lønnen trekkes 2 % lovfestet innskudd til Statens pensjonskasse.  De første 6 måneder regnes som prøvetid. 

Vi ønsker mangfold blant våre ansatte, og oppfordrer alle som er kvalifiserte til å søke uavhengig av alder, kjønn, etnisitet og funksjonsevne. Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, innkalles minst en søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene må du oppfylle visse krav, og det må krysses av i søknaden.

Dersom søker ønsker å reservere seg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes.  Søkeren varsles dersom ønsket om reservasjon ikke tas til følge.  Attester og vitnemål må vedlegges søknaden.

Vil du vite mer om stillingen kan du ta kontakt med underdirektør Frode Rabben, mob: 918 49 892 – frode.rabben@statsforvalteren.no eller direktør Trude Mathisen, mob. 930 32 570 – trude.mathisen@statsforvalteren.no

Søk på stillingen her

Søknadsfrist: 12. januar - 2025