Saksbehandler

ØNSKER DU Å MEDVIRKE TIL ENDRING I OPPVEKSTEN TIL BARN SOM TRENGER DET?

Barnevernstjenesten har følgende stillinger ledig:

  • 2×100% fast stilling som saksbehandler/kontaktperson barnevern, evt. andre stillinger som måtte være ledige i barnevernstjenesten. Det kan være aktuelt med oppgaver tilknyttet teamlederfunksjon.

Hvem er vi:

Indre Namdal barnevern- og PPT er en samorganisert interkommunal tjeneste etter vertskommuneprinsippet. Tjenesten innbefatter kommunene Grong, Høylandet, Namsskogan, Røyrvik og Lierne. Grong kommune er vertskommune.  

Indre Namdal barnevern holder til på Grong kommunehus. Vi er omtrent 11 årsverk totalt i barnevernstjenesten. Tjenesten er organisert i to team: mottak/undersøkelse/oppfølging av hjelpetiltak for barn som bor hjemme og oppfølging av barn som bor utenfor hjemmet. I tillegg har tjenesten egne ansatte som yter veiledning til foreldre og fosterforeldre.

Vi er opptatt av å gi tjenester med høy grad av kvalitet, i åpenhet og hvor barn og foreldre medvirker i samarbeid bl.a. gjennom Familieråd. Trivsel og ivaretakelse av ansatte er viktig for oss, og vi legger strukturert til rette for tett lederstøtte og veiledning. Det er utarbeidet en opplæringsplan for første arbeidsår, i tillegg til tjenestens årlige kompetanseplan som omhandler både intern og ekstern kompetanseheving. Tjenesten har et godt utarbeidet internkontrollsystem, som inneholder rutiner for ordinær saksbehandling og forvaltning.

Alle kommunene i samarbeidet har tverrfaglig samhandling som satsingsområde og er BTI (bedre tverrfaglig innsats) kommuner.

Arbeidsoppgaver:

Hovedansvar for fremdrift i enkeltsaker med saksbehandling og oppfølging etter Lov om barnevernstjenester. Arbeidet medfører stor grad av kontakt med barn/ungdom, foreldre/foresatte, private og offentlige samarbeidsparter. Barnevernstjenesten satser også på bruk av familieråd som et bidrag til å kunne opplyse saken, samt finne gode løsninger i familiens slekt og nettverk. 

Vi søker en person som har:

  • Minimum 3-årig sosialfaglig høgskoleutdanning, eller annen relevant høgskoleutdanning/universitetsutdanning. Relevante videreutdanninger er ønskelig. Relevant erfaring kan kompensere for sosialfaglig utdanning.
  • Krav om norskferdigheter på minimum nivå B2.
  • Du må beherske dataverktøy (fagprogrammet Visma Flyt barnevern og Visma Flyt Generell sak blir brukt).
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne.
  • Du må ha sertifikat på personbil.
  • Tilfredsstillende politiattest er en forutsetning for ansettelse. Denne skal ikke legges ved søknaden, men leveres snarest etter tilbud om ansettelse og før tiltredelse

Ønskelig personlige egenskaper:

  • Du evner å være samarbeidsvillig, fleksibel og trives i skiftende omstendigheter.
  • Du tar ansvar og evner å jobbe selvstendig/strukturere egen arbeidshverdag.
  • Du har god arbeidskapasitet.
  • Du er engasjert, trygg, varm og ydmyk i møte med barn og foreldre.
  • Du er en god samarbeidspartner, og vektlegger både erfaringskompetanse fra brukere av tjenester og profesjonell kompetanse i din yrkesutøvelse.
  • Du tar utfordringer, evner å skape godt arbeidsklima, samt bidrar positivt i arbeidsmiljøet.
  • Evne til å håndtere konflikter
  • Robust, evne til å håndtere stress på en hensiktsmessig måte
  • Kunnskap om barns behov og ulike hjelpebehov- være opptatt av barn og foreldres rettssikkerhet

Organisasjonen vil være i stadig endring. Det er derfor et krav at den som tilsettes er fleksibel i forhold til endringer i arbeidsoppgaver, samarbeidspartnere og organisatorisk plassering. 

Det vil bli lagt stor vekt på personlig egnethet.

Vi tilbyr: 

  • Et godt arbeidsmiljø, der man jobber både selvstendig og i team.
  • Opplæringsplan første arbeidsår.
  • Veiledning i gruppe og individuelt, knyttet til både sak og prosess.
  • Lønn etter relevant utdanning og ansiennitet i kap.4.
  • Attraktiv pensjonsordning, med 2 % pensjonsinnskudd. Gode forsikringsordninger.
  • Gode fleksitidsordninger.
  • Muligheter for fleksibilitet/arbeid hjemmefra ved bruk av digitale løsninger og full-elektronisk arkiv.

Tilsetting skjer på de vilkår som til enhver tid framgår av gjeldende lover, reglement og tariffavtaler.  

Det kreves at ansatte kan benytte egen bil i tjenesten i tillegg til kommunens leiebiler. Reisevirksomhet må regnes med.

Referanser oppgis i søknad. 

Bekreftende kopier av vitnemål og attester tas med til et eventuelt intervju.

Søk via Grong kommunes nettside her

Har du spørsmål om stillingene, kontakt avdelingsleder Trine Gartland Gåsbakk, mob: 926 98 464 eller barnevernsleder Bente Jakobsen, mob: 481 46 185

Søknadsfrist: 2. januar - 2026